MARTA TADLA

Projekt pn. „Korowód Sztuki” realizowany przez GOK w Hyżnem, to prezentacja hyżneńskich lub pochodzących z Gminy Hyżne artystów, twórców i pasjonatów oraz ich dorobku twórczego.

MARTA TADLA – SCENA, TEATR, ŚPIEW – AKTORKA RODEM Z HYŻNEGO

„Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie,

gdyż tam pokazuje się ludziom, jakimi mogliby być,

jakimi pragnęliby być, choć nie mają na to odwagi i jakimi są”
Tove Johsson

Marta Tadla urodziła się 6 stycznia 1966 r. w Tyczynie. Dzieciństwo i lata młodości spędziła w Hyżnem. Tutaj ukończyła Szkołę Podstawową im. gen. Władysława Sikorskiego, tutaj przy Parafii Największej Maryi Panny pod czujnym okiem siostry Janiny i ówczesnego proboszcza ks. Tadeusza Ciska stawiała pierwsze artystyczne kroki. Z ogromną wdzięcznością i szacunkiem wspomina nauczycieli i pedagogów m.in. p. Zofię Krztoń i Agatę Cybulską, które zaszczepiły we niej miłość do literatury i historii.

Pasja do sceny i teatru narodziła się kiedy jeszcze była dzieckiem. Marzyła by zostać artystką i piękne jest to, że zrealizowała swoje marzenie. Robi to, co kocha i co daje jej ogromną radość i satysfakcję.

Aktor-Lalkarz to jej wyuczony zawód. Teatr kocha od zawsze. Będąc w liceum wraz z całą klasą obowiązkowo uczestniczyła we wszystkich premierach w teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. Ponadto  bardzo udzielała się artystycznie podczas organizowanych szkolnych przedsięwzięć.  W maturalnej klasie jej wyjątkowy talent został dostrzeżony przez panią profesor j. angielskiego, która stwierdziła, że koniecznie powinna spróbować swoich sił w teatrze. Po maturze złożyła więc dokumenty do Wrocławskiej Szkoły Teatralnej na wydział lalkarski. Wszystkie egzaminy zdała z powodzeniem, jednak z uwagi na inteligenckie pochodzenie (ojciec miał średnie wykształcenie) zabrakło jej kilku punktów by dostać się na wymarzoną uczelnie. Nie poddała się i po roku spróbowała ponownie, tym razem z powodzeniem. W między czasie by zapoznać się bliżej z tą interesującą profesją, skierowała swoje kroki do teatru lalek w Rzeszowie, wówczas był to Teatr Kacperek obecnie Teatr Maska. Był to fantastyczny czas i dobra szkoła na początek drogi artystycznej.

W teatrze lalek pracowała  z dużym powodzeniem przez 8 lat. Dzięki lalkom  zwiedziła kawał Europy i zdobyła kilka nagród m.in. Złotą Maskę za rolę Macochy w spektaklu Kopciuszek.

Z czasem zafascynowała się teatrem muzycznym, dlatego też kolejnym zawodowym krokiem, a jednocześnie ogromnym sukcesem był angaż w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, jednym z największych i najpopularniejszych teatrów muzycznych w Polsce, gdzie pracuje już od 24  lat.

„Wyszłam za spektaklu ,,Cabaret” oczarowana, oszołomiona, absolutnie zachwycona. Ten teatr stał się moim marzeniem. Jednak wiedziałam, że w Rozrywce (tak w skrócie nazywano teatr muzyczny w Chorzowie) pracują najlepsi, i żeby się tam dostać trzeba przejść pomyślnie przesłuchanie – egzamin z tańca, śpiewu klasycznego i rozrywkowego. Przez dwa lata ciężko pracowałam, regularne lekcje śpiewu, ruchu scenicznego i tańca współczesnego. Udało się.” -Tak Marta Tadla wspomina  swoje pierwsze doświadczenia z Teatrem Rozrywki w Chorzowie.

Aktorstwo to zawód ogromnie kapryśny i wymagający, to fizyczna praca na emocjach. Marta Tadla  w teatrze gra głównie mocne, charakterystyczne role, ale jak twierdzi  są to role najciekawsze. Do każdej z nich podchodzi bardzo poważnie i z pełnym profesjonalizmem.  Jedną z najtrudniejszych zagranych ról w jej życiu, była rola „Prywatyzatorki” w spektaklu pt. „Położnice Szpitala św. Zofii”.

Dzięki wykonywanej pracy, która jest jednocześnie jej wielką pasją i miłością poznała wielu cudownych ludzi, a wśród nich gwiazdy z najwyższej artystycznej półki. Z niektórymi z nich miała zaszczyt występować na scenie, m.in. z Michałem Bajorem, Maciejem Maleńczukiem, Januszem Radkiem, Maciejem Balcarem, Alicją Majewską.

Ponadto zagrała u boku Marcina Dorocińskiego, Marty Klubowicz, Basi Kurzaj w serialu ,, Głęboka woda” w reż. Magdaleny Łazarkiewicz, w serialu, Układ Warszawski w reż. Kasi Adamik, w serialu TVN ,, Katastrofy Górnicze”,Święta Wojna” . Została zaproszona do współpracy i współrealizowała  dla TVP 3 program dla dzieci ,, Cukiernia Dziadka Benka”. Nagrody, które otrzymała, to jej małe sukcesy, dowód na to, że to co robi ma sens, daje radość nie tylko jej, ale najważniejsze, daje radość ludziom. Praca w teatrze, w dużym zespole nauczyła jej cierpliwości, pokory i tolerancji.

Marta Tadla jest również członkinią Kabaretu Moherowe Berety, która to praca jest dla niej nie mniej ważna, gdyż estrada to jest miejsce, gdzie czuje się najlepiej. Z „Moherami” odbyła już dziesiątki występów – również zagranicznych m.in. dla Polonii w Szwecji. Ponadto kocha śpiewać, co związane jest również z jej zawodem, ponieważ w teatrze muzycznym głównie się śpiewa. Śpiew towarzyszył jej zawsze – śpiewała ciągle jako dziecko w szkole, przy parafii, przy wypasaniu krów.

Praca zawodowa sprawiła, że Marta Tadla zamieszkała w Chorzowie na Śląsku. Jednak do Hyżnego zawsze wraca z wielką przyjemnością, ma tutaj dom rodzinny, krewnych, znajomych i przyjaciół. Udziela się również artystycznie podczas organizowanych przez GOK wydarzeń.

W swojej dotychczasowej karierze Marta Tadla zagrała w największych hitach musicalowych m.in.:

  1. „Nunsense” – rola Siostry Hubert, za którą zdobyła nagrodę im. Leny Starke (debiut w Teatrze Rozrywki w Chorzowie);
  2. „Jesus Christ Superstar” (reż. Marcel Kochańczyk, choreografia Jarosław Staniek) – rola Annasza – nagroda na I festiwalu teatrów Muzycznych w Gdyni
  3. Piosenki Georga Gershwina w musicalu „Gershwin” (choreografa. Zofia Rudnicka) – nagroda Złota Maska;
  4. „Oliver”( w reż. Magdaleny Piekorz )– rola Pani Bumble – nagroda dziennikarzy na II Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni;
  5. „Przebudzenie wiosny” (reż. Łukasz Kos, choreografa. Jarosław Staniek ) – role: matki, nauczycielki muzyki, nauczycielki biologii, babki;
  6. Skrzypek na dachu – rola Gołdy;
  7. William Shakespeare – „Wesołe kumoszki z Windsoru” (reż. Lazzo Adamik) – rola pani Rychłej;
  8. Musical „Dyzma” na podstawie książki Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, adaptacja Wojciech Młynarski, muzyka Włodzimierz Korcz;
  9. „West Side Story musical” (reż. Lazzo Adamik, choreografia Jarosław Staniek) – rola Margarity
  10. „Położnice Szpitala św. Zofii” (reż. Monika Strzępka, scenariusz Paweł Demirski) – rola Prywatyzatorki
  11. „Krzyk” wg Jacka Karczmarskiego (reż. Robert Talarczyk, choreografia Katarzyna Aleksander-Kmieć);
  12. Musical “Cabaret” (reż. Jacek Bończyk, choreografia Inga Pilchowska);
  13. Musical familijny „Zorro” (reż. Jacek Bończyk, choreografia Inga Pilchowska, muzyka Zbigniew Krzywański);
  14. Musical „Niedziela w Parku z Goergem” (reż. Andrzej Bubień) – rola Amerykanki;
  15. Recital „Takiej miłości wam życzę” – aranżacje i akompaniament Radosław Michalik, śpiew Marta Tadla.

Aktorstwo to ciągły rozwój i za każdym razem nowe wyzwania. Z perspektywy czasu i przebiegu swojej pracy artystycznej Marta Tadla mówi, że spełnił się jej teatralny sen. W licznych spotkaniach i wywiadach z dumą podkreśla kim jest skąd pochodzi, i jakie są jej korzenie.